lørdag 6. mars 2010
Hva gjør man når man er på skolen og ikke gjør en drit? Jo, da reiser man hjem og lager middag med dessert :)


Hjemme hadde jeg jordbær, så det ble utgangspunktet for desserten. Til middag laget meg kyllingbryst fylt med krydderost og surret i skinke. Disse ble bakt i ovnen i en saus av créme fraíche med sennep og frisk timian. Ved siden av serverte jeg ovnsbakte potetstaver marinert i olje, hvitløk og frisk timian.

Men tilbake til desserten! Jordbær er jo litt tamme på denne tiden av året, men når man allikevel har gått i fella og puttet de i handlekurven så må de jo brukes! Uansett hva de skulle brukes til så hadde jeg bestemt meg for å marinere de i litt sukkerlake med vanilje for å, forhåpentligvis, heve smaken litt. Sjokolade er jo alltid en vinner, men passer best sammen med litt mer syrlige bær. Men så var det det sjokkissuget da... jeg lot suget ta overhånd...

Så da laget jeg en litt tung bunn av sjokolade, som jeg stekte i en halv langpanne. Deretter laget jeg en sjokolademousse som jeg satte til kjøling i kjøleskapet.

Etter at sjokoladebunnen var avkjølt stakk meg ut kakebunner med runde utstikkere som jeg kledde med folie (blank stiv kjøpt på ebay, kan bruke overhead ark også hvis de ikke skal stekes).
De marinerte jordbærene ble plassert rundt kanten av utstikkerene og inni, og sjokolademousse ble sprøytet over til kanten på formen.
Formene ble satt i fryseren til kakene hadde satt seg. De ferdige dessertene ble som forventet, litt tamme, men sjokolade kan jo aldri bli feil alikevel!

En perfekt avslutning på torsdagsmiddagen!

Kathy

2 kommentarer:

Synnøve sa...

når åpne du restaurant?

Pyslepia sa...

Nja...., vet ikke helt om jeg er kvalifisert til det gitt. Også er det mye mer gøy å gjøre det på frivillig basis, at man ikke MÅ gjøre det hver dag!

Legg inn en kommentar

About Me

Pyslepia
Ei tulle med alt for mange kreative tanker i hodet sitt, og alt for liten tid. Men noe småtterier blir det allikevel, og det det har jeg tenkt til å vise dere i denne bloggen. For tiden studerer jeg siste året på Master of sciense in Molecular Medicine, Det Medisinske Fakultetet, NTNU. Jeg jobber som resepsjonist noen kvelder i uka på to treningssentre. Litt håndballkasting blir det også!
Vis hele profilen min

Besøksteller

Totalt antall besøkere: Antall besøkende denne måneden: -----------------

Matblogger

Etiketter

Følgere